Vad firar du?

Årsjubileum

  • Ditt företag fyller 5 år, 10 år eller kanske 100 månader.
  • En av era produkter eller tjänster firar årsjubileum. Låt det bli en klassiker!

Försäljningsmål

  • Ni har producerat eller sålt 1 000 varor eller tjänster.
  • Omsättningen har nått 10 miljoner.
  • Ni har lyckats skänka 100 000 kr till välgörenhet genom er försäljning.

Kommunikationsmål

  • Ni har hjälpt 500 kunder eller uppnått 5 000 följare på era sociala medier.

Bygg varumärke genom ditt företagsjubileum
Det finns många fördelar med att uppmärksamma era framgångar. Om ni använder rätt metoder finns det chans att både öka kundlojaliteten och stärka företagets varumärke. Det är inte ovanligt att man använder sig av jubileum för att lansera nya produkter eller tjänster. Ni kan också uppmärksamma er genom att presentera ett nytt mål.

Låt mig ge ett exempel:
Under hösten 2021 meddelade IKEA att de ska fasa ut all plast från sina förpackningar. Omställningen är en stor process men senast år 2028 ska detta gälla hela sortimentet. För IKEA är detta lika mycket ett mål som det är en stor nyhet. Mål som dessa går utmärkt att kombinera med ett jubileum för att få extra stor spridning av varumärket. Här blir det också tydligt vilken image IKEA vill bygga upp för att utöka kundlojaliteten.

Fira tillsammans med era kunder
Både kunder och samarbetspartners vill känna sig uppmärksammade och viktiga. Låt ert firande bli ett tillfälle där ni stärker teamkänslan och tackar alla kunder, leverantörer och andra inblandade i er framgångsresa. Utforma gärna personliga hälsningar genom e-post, erbjudanden eller fysiska utskick.

Ett annat uppskattat sätt att involvera fler i ert firande är genom utställningar i era lokaler, på mässor eller i samband med ett evanemang. Här har ni möjlighet att lyfta fram företagets historia och vision för framtiden. Är ni stolta över er företagskultur? Visa upp det för omvärlden och satsa på stora bilder i utställningen för att väcka nyfikenhet!


En ny logotyp väcker intresse
Logotypen är företagets ansikte utåt. I samband med ert jubileum är det strategiskt smart att låta logotypen få ett speciellt utseende. Detta görs antingen genom ett tillägg eller en integrering av element i den befintliga logotypen. Fundera gärna på vilka andra företag du har sett göra detta tidigare. Visst reagerar du till en extra gång? Både nya och gamla kunder kommer direkt förstå att ni firar något och håller därför ett extra öga på era eventuella nyheter och erbjudanden. Logotypen är ett mycket kraftfullt verktyg i er marknadsföring som snabbt kommunicerar ert budskap – förutsatt att ni har utformat den rätt.

Fräscha upp er grafiska profil
Jubileum används ofta som en nystart för många företag. Ibland behövs bara en tillfällig makeover av design och grafiska uttryck under perioden ni firar eller marknadsför er.

Det kan också vara ett perfekt tillfälle att göra en uppdatering som är bestående. Kanske har ert företag tagit en ny inriktning, utökat eller förändrat er målgrupp eller utvecklat en ny värdegrund. I en värld som ständigt förändras behöver även er grafiska profil hänga med. Se till så att logotyp, färger och typsnitt är i linje med det ni vill förmedla.

Med det nya grafiska underlaget så kan ni uppdatera er hemsida, ta fram broschyrer och skapa kampanjer till alla era marknadsföringskanaler. Inspireras gärna av idéerna kring jubileum här på min hemsida (sätt in länk).

Var ute i god tid
Gör ert jubileum till en marknadsföringssuccé! Jag hjälper er från första idé till färdigt resultat inför det kommande jubileumet. Var inte rädd för att ställa frågor och kom ihåg att vara ute i god tid med planeringen.